Družina jako klíč ke změně
Speciální skupinou ve škole jsou paní vychovatelky a asistenty pracující s dětmi odpoledne.
Školy dnes řeší nárůst problémového chování, potřebu posilovat pozitivní klima tříd a hledají způsoby, jak žákům nabídnout smysluplné, společně prožité zážitky, které podpoří respekt a spolupráci.
"Mnoho ředitelů mi říká, že mají problém s roztříštěnými třídami, častými konflikty mezi žáky a také s tím, že učitelům chybí dlouhodobě funkční nástroje, které by sjednotily pravidla a zlepšily atmosféru ve škole."
Proto ve spolupráci týmu pedagogů, školních psychologů a metodiků prevence vznikl preventivní program Klima školy s Rugby, který propojuje hodnoty ragby — čestnost, soudržnost, vášeň, respekt a disciplínu — s moderními preventivními metodami. Program jsme vytvořili ve spolupráci s Českou ragbyovou unií a je plně v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem i s minimálními preventivními programy škol.
posílení třídního i školního klimatu
společně sdílený zážitek, který stmelí kolektiv
jasná a dlouhodobě udržitelná pravidla spolupráce
praktické aktivity podporující respekt, disciplínu a týmovou soudržnost
metodickou podporu pro pedagogy
Program probíhá přímo ve škole nebo na hřišti a je vhodný pro 1. i 2. stupeň ZŠ i pro střední školy. Nejde o sportovní trénink, ale o preventivně-výchovný program s jasným přesahem do každodenního fungování školy.
Pokud byste se chtěli dozvědět více informací kontaktujte nás, domluvíme si krátký 15 - 30 min online hovor,
spojuje hodnoty ragby s moderními preventivními metodami. Program Klima školy s Rugby je vytvořený ve spolupráci s Českou ragbyovou unií a zaměřuje se na posilování klimatu školy, nabídku společně prožitých zážitků a podporu dlouhodobých pravidel spolupráce. Celý projekt je nyní navržen tak, aby si ho mohli dovolit všechny školy a to jak z hlediska finančních nákladů tak časové náročnosti. Realizace projektu je formou prožitku hodnot s dopadem implementace celkové myšlenky. Na základě zkušeností je vše navrženo tak, aby nedocházelo k zatížení zaměstnanců škol z hlediska časové náročnosti nebo angažovanosti.
Rugby učí děti hodnotám, které využijí nejen na hřišti, ale i v běžném životě:
Součástí programu jsou pohybové aktivity, kooperativní hry, reflexe a sdílení zkušeností. Každý den zakončuje společný prostor pro vyhodnocení. Žáci se naučí základy rugby a zároveň rozvíjejí sociální kompetence.
Náš program využívá specifické hodnoty ragby, jako základ pro budování zdravého klimatu ve třídě.
Rugby je týmový sport, kde bez vzájemné důvěry a respektu nejde hra fungovat. Při rugby není prostor pro individuální "hvězdy" – všichni hráči jsou stejně důležití. Právě proto je rugby skvělým nástrojem pro prevenci šikany a budování třídní soudržnosti.
Program využívá pravidla a filosofii rugby k tomu, aby žáci pochopili, jak důležité jsou férové vztahy, respekt k pravidlům a podpora spoluhráčů. Tyto principy pak mohou přenést i do běžného školního života.
Den 1 – Seznámení a základy
Úvodní aktivity, představení hodnot rugby, první kontakt s míčem, kooperativní hry zaměřené na důvěru. Tento den pracujeme s nejvyššími ročníky.
Den 2 – Spolupráce a pravidla
Pokročilejší herní situace, práce s pravidly a jejich smyslem, reflexe spolupráce v týmu. Tento den pracujeme s nejvyššími ročníky.
Den 3 – Závěrečný turnaj a vyhodnocení
Aplikace naučeného, mini turnaj, společná reflexe, předání certifikátů. Tento den se zapojuje celá škola.
Program rugby prevence školy je vhodný pro základní a střední školy, konkrétně pro žáky od 6. do 9. třídy. Není potřeba žádná předchozí zkušenost s rugby – vše začínáme od základů. Program lze realizovat i pro celé ročníky nebo jako integrační aktivitu pro nově vzniklé třídy.
Pokud hledáte jiné formy preventivních programů pro základní a střední školy nebo vás zajímají tematické programy zaměřené na konkrétní problematiku, podívejte se na naši další nabídku.
Pro rodiny s dětmi nabízíme také Klub Fénix Junior – pravidelné tréninky rugby pro děti od 6 do 11

Speciální skupinou ve škole jsou paní vychovatelky a asistenty pracující s dětmi odpoledne.